Ledelse af gaveøkonomi
  • Eksempler
  • Ledelse af gaveøkonomi
  • Bogen
  • Boguddrag
  • Boglancering
  • Om forfatterne
  • Køb bogen
Køb bogen

Boguddrag

Bogens opbygning

Du har mulighed for at læse et mindre uddrag fra bogen.

Bogen er struktureret i fire dele:

DEL 1:

Første del i bogen kalder vi Public Woman.

Her introducerer vi Kirsten som Public Woman. Når vi giver første del dette navn, er det, fordi vi i den offentlige sektor mangler en betegnelse for det menneske, der praktiserer gaveøkonomi, og som udgør en kontrast til pengeøkonomiens Economic Man. Pointen er, at der findes et stærkt alternativ til pengeøkonomien, og at vi har brug for nye personbetegnelser til at praktisere det gaveøkonomiske alternativ. En sådan person er Public Woman.

Fra bogens første del kan du her læse Indledningen.

I indledningen skitseres bogens hovedpointer og konkrete eksempler på gaveøkonomi.

DEL 2:

Anden del af bogen kalder vi Economic Man. I denne del forholder vi os kritisk til den pengeøkonomi, der altdominerer vores måde at producere og udvikle velfærd på. Her introducerer vi Morten som Economic Man. Han er Kirstens souschef og økonomisk ansvarlig. Pointen er, at den meget lovpriste pengeøkonomi, som Morten har ansvaret for, til tider kan forringe vores velfærd. Og det bliver vi som offentligt ansatte ledere nødt til at forholde os til. Det er ikke altid, at vi skal lovprise pengeøkonomien.

DEL 3:

Tredje del kalder vi Gaven. I denne del genopliver vi gavens kerneprincipper og viser, hvordan den rent faktisk er en økonomi. Men særligt understreger vi dens nuværende værdi og fremtidige (digitale) potentiale. Med gaveøkonomien har Public Woman i skikkelse af Kirsten aldrig haft bedre muligheder for at skabe nye veje til bedre velfærd.

Fra bogens tredje del kan du her læse kapitel 8: Gaven – det økonomiske alternativ.

I kapitel 8 uddyber vi gaveøkonomien og kommer dernæst ind på, hvordan gaveøkonomien udgør en økonomisk superform, der indebærer, at vi betror os til hinanden. Til sidst kommer vi ind på, hvordan gaveøkonomiens oprindelse forklarer dens værdi: fællesskabelse (multipliceringseffekten) og fællesskab (livsfornødent). Kapitlet lægger grunden til Public Woman. Hun deler ikke, som det er tilfældet med Economic Man, organisationer op i kinesiske æsker; hun er ikke den, der kæmper mod naboen hen over ligusterhækken. Og hun er ikke den, der arbejder inden for et industriøkonomisk paradigme i form af lineære økonomier og organiseringer. Hun er sin egen. Hun vil den sociale velfærdskontrakt, der består i at “sammenfinde om det at færdes-vel”.

DEL 4:

Fjerde del kalder vi Maskinrummet. I denne del får du et indblik i forskellige typer af gaveøkonomier, og hvordan du selv kan opbygge dem på platforme. Pointen er, at det ikke behøver at være svært, og at de kan opbygges på alle niveauer i din organisation.

Eksempler og nyheder

Den aktuelle krise fører til genbrugsboom4. december 2022
Middelfart Vej & Park og handicappede sammen om arbejdsopgaver14. oktober 2022
Børn og unge i Aalborg arbejder sammen om legetøjsskilte7. oktober 2022
Ukrainske kvinder får sommervagtplanen til at gå op16. september 2022
App’en Move United forbinder blinde, svagtseende og seende15. september 2022

Dialog:

Henvendelser om bogen,
foredrag og rådgivning
kan rettes til:

Direktør, Ph.d. Steffen Löfvall
(+45) 20 32 10 22
steffen@cphlearning.dk

Lektor, Ph.d. Niels Thygesen
(+45) 26 24 05 44
ntt.mpp@cbs.dk
Steffen Löfvall & Niels Thyge Thygesen @ 2020