Ledelse af gaveøkonomi
  • Eksempler
  • Ledelse af gaveøkonomi
  • Bogen
  • Boguddrag
  • Boglancering
  • Om forfatterne
  • Køb bogen
Køb bogen
af Steffen Löfvall
Kronik, Teori

Uddannelser forstået som gaver

Med referernce til den franske antropolog Marcel Mauss argumenterer Lektor Steen Nepper Larsen (Forskningsenheden i Samtidsdiagnostik ved DPU) for, at vores uddanelsessystem til en vis grad kan betragtes som en gaveøkonomi. Der foregår gaveudvekslinger af viden mellem undervisere og studerende. Larsen skriver følgende: “Det er vigtigt at insistere på, at uddannelse er en gave. Men glem ikke, at der samtidig er både bagtanker og skyggesider på spil, når der gives og modtages gaver inden for et asymmetrisk uddannelsessystem. Gaveudvekslinger er drilagtige sociale fænomener, så der er brug for såvel en teori som en praksis for gavegivningens dialektik inden for uddannelsessystemet.”

I et bredere perspektiv giver samfundet som helhed borgere mulighed for at gennemføre “gratis” uddannelser. Det rummer samtidig forventninger om fremtidige gengaver i form af produktive arbejdsmodtagere og et skattegrundlag.

Læs Larsens debatindlæg på Forskerforum

forskning gaveøkonomi kronik velfærd

Forrige artikelDatabasen DIME - vellykket citizen scienceNæste artikel Coronagaver mellem Kina og Vesten - Hvem skal have gaven?

Gaveøkonomiske eksempler

I Christiansfeld går en drengegruppe til tømrer5. marts 2023
Trafikstyrelsens open call om brug af rejsedata24. februar 2023
Den aktuelle krise fører til genbrugsboom4. december 2022
Middelfart Vej & Park og handicappede sammen om arbejdsopgaver14. oktober 2022
Børn og unge i Aalborg arbejder sammen om legetøjsskilte7. oktober 2022
Steffen Löfvall & Niels Thyge Thygesen @ 2020