Ledelse af gaveøkonomi
  • Eksempler
  • Ledelse af gaveøkonomi
  • Bogen
  • Boguddrag
  • Boglancering
  • Om forfatterne
  • Køb bogen
Køb bogen
af admin
Eksempel

Når tomme restaurantkøkkener bliver til sociale læringsrum

Arlas madinitiativ som gaveøkonomisk innovation

Med initiativet Arla Food Movers x Madklubben har Arla sat en ny dagsorden for madkundskab i folkeskolen. Her bliver elever fra 6.–8. klasse inviteret væk fra slidte skolekøkkener og ind i professionelle restaurantmiljøer, hvor de får mulighed for at udvikle deres madfærdigheder i samarbejde med kokke og lærere. Initiativet bygger ikke blot på idéen om forbedret undervisningskvalitet, men iscenesætter en form for gaveøkonomi, hvor uudnyttede ressourcer (her restaurantkøkkener uden aktivitet i dagtimerne) stilles til rådighed for en ny generation.

Madfærdigheder som livsmestring

Ifølge Arla Fonden er mad meget mere end ernæring. Det er læring, sansning, samvær og livsmestring. Rapporten Børn, Unge og Mad 2025 dokumenterer, at madlavning styrker børns sociale bånd og selvtillid, og at fællesspisning er en vigtig arena for dannelse og socialisering. Når børn selv laver mad, lærer de ikke blot tekniske færdigheder, men udvikler ansvarsfølelse, samarbejdsevner og kreativitet. Disse læringseffekter forstærkes, når undervisningen foregår i autentiske rammer med rollemodeller fra virkelighedens køkkenliv.

Et gaveøkonomisk perspektiv

Set i et samfundsøkonomisk perspektiv åbner Arla Food Movers x Madklubben for en nyfortolkning af gaveøkonomiske principper i en moderne velfærdsstat. Gaveøkonomi, forstået som udveksling uden umiddelbar modydelse, adskiller sig fra markedets logik og bygger i stedet på fællesskab, tillid og gensidighed. Her stiller restauranter med støtte fra Arla deres faciliteter gratis til rådighed for børns læring, og til gengæld får de muligheden for at spille en aktiv rolle i lokalsamfundet og i børns dannelse. Det er ikke en økonomisk transaktion, men et værdifællesskab, hvor udbyttet måles i sociale og kulturelle gevinster.

Samtidig skaber initiativet bro mellem forskellige domæner: mellem erhvervsliv og skole og mellem madkultur og børnekultur. Den gensidige værdiudveksling består i at give adgang til noget, der ellers ville være utilgængeligt (både fysiske rum og ekspertise) og herigennem opstår nye former for fællesskab og ansvar.

Mad som civilsamfundsplatform – og karriereinspiration

Ved at flytte madkundskab ud i byen og ind i professionelle køkkener bliver undervisningen en del af civilsamfundet og dets institutioner. Eleverne deltager i en praksis, der skaber mening og forankring uden for skolen. Initiativet fungerer også som en tidlig introduktion til en faglig verden, som børn og unge sjældent får adgang til i deres dagligdag. Her eksponeres de for kokkefaget som et professionelt og kreativt felt, hvilket kan inspirere dem til at vælge en fremtidig uddannelse inden for gastronomi, fødevareproduktion eller oplevelsesøkonomi.

Denne type eksponering kan være særlig vigtig for børn, der ikke nødvendigvis møder sådanne karrieremuligheder hjemmefra, og som dermed udvider deres forestillingsverden om, hvad de kan blive til. I denne forstand er initiativet også et bidrag til social mobilitet og bredere uddannelsesmuligheder.

Læs mere om initiativet på www.arla.dk.

arbejdsmarked Børn og Unge Deleøkonomi Fysisk skole Tornado

Forrige artikelTRYG-kassen i Kvickly Ry er et roligt alternativ i en travl verden

Gaveøkonomiske eksempler

Når tomme restaurantkøkkener bliver til sociale læringsrum13. juni 2025
TRYG-kassen i Kvickly Ry er et roligt alternativ i en travl verden19. maj 2025
Regler for taxakørsel lempes på flere småøer – Et skridt mod lokal mobilitet og deleøkonomi18. maj 2025
BrodeRibe – Når nål og tråd bliver til fællesskab og gaveøkonomi16. april 2025
Alle er venner med Larsen13. februar 2025
Steffen Löfvall & Niels Thyge Thygesen @ 2020