På Ørestad Gymnasium har en elevmentorordning, der har eksisteret i ti år, hjulpet elever med at tackle det sociale og faglige pres i gymnasiet. Ordningen indebærer, at ældre elever støtter yngre elever, som kæmper med overgangen til gymnasiet, både fagligt og socialt. Problemerne spænder fra stress over lektier til udfordringer med at tilpasse sig det nye sociale miljø.
Lektor Morten Smith-Hansen, der initierede ordningen, fremhæver vigtigheden af at finde balance i gymnasielivet og udvikle gode studievaner. Ordningen har vist sig effektiv og breder sig nu til andre gymnasier i landet.
Link til artiklen på Information.dk: LINK
Elevmentorordningen kan betragtes som et gaveøkonomisk initiativ, da den bygger på principper om gensidighed, frivillighed og ikke-kommerciel udveksling af støtte og viden mellem de unge. I en gaveøkonomi er udvekslingen ikke drevet af økonomisk fortjeneste, men snarere af ønsket om at bidrage til fællesskabet og individuel trivsel. I elevmentorordningen deler ældre elever frivilligt deres tid, erfaringer og viden med yngre elever for at hjælpe dem med at navigere i de udfordringer, som gymnasiet kan medføre. Denne handling er ikke motiveret af økonomi, men snarere af et ønske om at støtte og forbedre andre elevers faglige og sociale situation. Mentorernes “gave” er deres tid, opmærksomhed og vejledning, og selvom de ikke modtager materielle goder til gengæld, opnår de ofte immaterielle fordele som udvikling af sociale færdigheder og en følelse af at bidrage positivt til det større fællesskab.